13-09-2019 – The Imagineering Suite, Amersfoort (NL)

De zes basiselementen van een werkend product – Je verwachtingen & visie

Je verwachtingen & visie

En we zijn deze week aangekomen bij het vierde element van de zes basiselementen van een werkend product! Je verwachtingen en je eigen visie zijn erg belangrijk in het creatieve proces. Jouw visie zorgt ervoor dat je weet welke kant je jouw creatieve proces op wilt sturen. De verwachtingen die daarbij horen motiveren je om iets te ondernemen. Je oorspronkelijke visie en verwachtingen kunnen dan ook een enorme drijfveer zijn om aan een creatief proces te beginnen en daar met volle energie in te stappen. Er is echter één gegeven dat belangrijk is om te onthouden:

Je visie en je verwachtingen worden gekleurd door je kennis en ervaringen.

Als je jezelf het product voorstelt waar jij in een creatief proces naartoe wil werken, dan heb je daar een bepaalde visie bij. Hoe diep of uitgebreid die visie is, is per persoon anders. Zo zal de ene persoon al precies weten wat hij/zij wil gaan maken en zal de andere persoon een globaal doel uitkiezen om naartoe te werken. De ene persoon is de andere niet en beide soorten visies zijn even valide en leiden uiteindelijk tot het ondernemen van een creatief proces.

Je verwachtingen ontstaan aan de hand van je visie. Je weet namelijk hoe je een proces in gaat. Je weet wat je al kan, welke ervaring en kennis je hebt en hoe je die nu kan toepassen. Met die gegevens in je achterhoofd ontstaan er verwachtingen. Je weet namelijk uit het verleden al waar je goed in bent, maar ook waar je minder goed in bent. Dat leidt tot interne verwachtingen die zich aansluiten bij je visie. Alleen is er een stukje logica dat men nog wel eens vergeet:

Verwachtingen en visies zijn vormbaar. Ze zijn niet absoluut en dus geen garantie voor hoe dingen zullen gaan.

Dat is zowel positief als negatief te interpreteren natuurlijk, maar ik zie het zelf als een zeer positief iets om met een open visie en verwachtingen een proces in te gaan. Je verwachtingen en je visie baseer je vooral op de kennis en ervaring die je op dat moment al hebt. En dat kan een zegen en een vloek zijn. Als je in het verleden meerdere creatieve processen gestart bent, maar die allemaal gestrand zijn bij dezelfde hindernissen, dan zal je logischerwijs niet 100% onbevangen een nieuw proces in stappen. Die slechte ervaringen kunnen dan van grote invloed zijn op je motivatie en dus je visie en verwachtingen. Want als het eerder al fout is gegaan… Waarom zou het dan nu wél goed gaan?

Deze manier van denken is verleidelijk voor veel mensen, omdat het een logische conclusie lijkt na slechte ervaringen. De crux is echter dat alle ondernemende creatievelingen slechte ervaringen zullen hebben. En ja, dat geldt ook voor de zeer succesvolle. Want zoals ik eerder al aangaf in het stuk over ervaringen en kennis: het verleden staat niet garant voor de toekomst. Sterker nog, slechte ervaringen uit het verleden, hoe pijnlijk die soms ook zijn, kunnen juist de basis vormen van een zeer succesvol creatief proces, omdat je dezelfde fouten dan niet nog eens hoeft te maken. Juist wanneer je eerder slechte ervaringen hebt opgedaan is het enorm belangrijk om zorgvuldig een visie en verwachtingspatroon op te stellen. Je moet ervoor zorgen dat die eerdere slechte ervaringen je complete plezier niet vergallen maar dienen als een waardevolle gelegenheid iets van te leren voor de volgende keer.

En even herhalende voor de kijkers thuis: je visie en je verwachtingen zijn maakbaar.

Je hebt invloed op hoe positief of negatief je visie en verwachtingen zijn. Alleen kost het soms wel tijd om bijvoorbeeld negatieve ervaringen zó te verwerken dat ze positief bruikbaar zijn. Hiermee zeg ik niet dat een voorzichtige houding of een mate van bezorgdheid SLECHT zijn. En ik zal ook zeker niet beweren dat je overal zomaar in moet springen als een naïeve puppy/kitten die denkt dat alles altijd goed komt. Het is goed om kritisch te kijken en te analyseren waar je in een proces eerder de fout in ging, zodat je daar nu beter op voorbereid bent. Men moet echter waken voor een TE kritische en/of bezorgde houding, want dat kan leiden tot een verwachtingspatroon en visie die ervoor zorgen dat je uiteindelijk geen plezier meer hebt in het creatieve proces en dus nergens meer toe komt.

Dus nog een keer voor de luisteraars achterin: juist als je op dat punt bent aangekomen, is het belangrijk om de maakbaarheid van je visie en verwachtingen te snappen.

We maken allemaal fouten en niet elk project dat we aanpakken zal een succes zijn. Soms heb je een paar probeersels nodig om tot dat ene juiste product te komen, maar laat je daardoor niet ontmoedigen. Want als je de juiste lering kan trekken uit eerdere ‘gefaalde’ projecten en daarmee tot een betere visie en betere verwachtingen kan komen, dan zijn die eerdere ‘mislukkingen’ geen ‘mislukkingen’ meer, maar de stappen die je nodig had om te groeien.

En als je je werk in die orde van grootte kan zien, zal je visie voor een volgend product een stuk helderder zijn en zijn je verwachtingen daardoor stukken positiever!

Tot volgende week!
Tom